loading...

ریفکتورینگ در برنامه نویسی

برخی از افراد برنامه نویسی را تنها در کد نویسی و توسعه نرم افزار می دانند، اما از این باور خبر ندارند که برنامه نویسی، به کارگیری مهارت های تخصصی و نرم در فرآیند کدنویسی و توسعه نرم افزار است. زمانی فردی برنامه نویس واقعی خواهد شد که بتواند کد نویسی خود را به بهینه ترین شکل ممکن و با درصد خوانایی بالا انجام دهد. یکی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز هر برنامه نویسی، ریفکتورینگ (Refactoring) کد های کثیف و ناخوانا می باشد. در این دوره آموزشی آکادمی کدیاد جذاب و بی نظیر، ریفکتورینگ کد ها را به صورت صفر تا صد همراه با تکنیک ها و اصول اصلی آن فرا خواهیم گرفت. با شرکت در این دوره آموزشی به یک برنامه نویس متخصص تبدیل شوید.

قیمت: 350,000 تومان 140,000 تومان

قیمت ارزی (تتر):

X
00 : 08 : 00
1 جلسه
1 فصل
2 سال پشتیبانی

ریفکتورینگ در برنامه نویسی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که کد های یک برنامه نویس دیگری را بررسی می کنید، این احتیاج را می بینید که همه قسمت ها یا برخی از آن ها را به صورت بهینه بنویسید. یا شاید بعضی از مواقع، که کد های چندین سال پیش خود را مرور می کنید، به کثیفی و بهینه نبودن ساختار کدهایتان پی می برید. راه حل کار شما در این مواقع، استفاده از مهارت نرم و کاربردی ریفکتورینگ (Refactoring) در برنامه نویسی می باشد. یکی از مهم ترین اهداف استفاده از ریفکتورینگ در برنامه نویسی، کاهش پیچیدگی ها و افزایش قابلیت نگهداری کد ها می باشد، که به ما در هنگام کد نویسی کمک می کند تا بتوانیم کد هایی بنویسیم که قابلیت نگهداری آنها بالا باشد.

مهارت ریفکتورینگ، از آن گونه مهارت هاییست که هر برنامه نویسی در هر سطحی، به آن نیاز پیدا خواهد کرد و امروزه دانستن این مهارت می تواند جزو نیازمندی های استخدام واقع شود.

اگر به بهینه نویسی و کد نویسی تمیز علاقه مند هستید، این دوره جذاب در آکادمی برنامه نویسی کدیاد مناسب شما عزیزان می باشد.

 

ریفکتورینگ در برنامه نویسی به چه معناست؟

قبل از اینکه بخواهیم به دل این دوره سر بزنیم و با ویژگی ها و اهداف این دوره جذاب و بی نظیر آشنا شویم، بیایید تا به چیستی ریفکتورینگ در برنامه نویسی بیشتر بپردازیم.

به زبان ساده به فرآیند تغییر ساختار کد برای بهبود بخشیدن، تمرکز بیشتر و خوانایی بالاتر بدون تغییر در رفتار خارجی کد ریفکتورینگ (Refactoring) گفته می شود. این مهارت به برنامه نویسان کمک میکند تا چندین المان بسیار مهم را هنگام کد نویسی رعایت کنند. این المان ها شامل (بهینه سازی کد، تغییر ساختار کد، درست نویسی کد و تمیزی کد) می باشد که به برنامه نویس کمک میکند تا کد هایی با قابلیت نگهداری بالا در توسعه نرم افزار خود بنویسد.

یکی از مهم ترین کاربرد های ریفکتورینگ در برنامه نویسی به هنگام مواجه شدن با خطا می باشد. اگر کد های ما با ساختار بهینه و تمیزی نوشته شده باشد، به آسانی می توان مشکل را در قطعه کد ها تشخیص داد و در کمترین زمان ممکن آن را رفع کرد.

 

هدف دوره آموزشی ریفکتورینگ در برنامه نویسی

یکی از مهمترین مولفه های موفقیت در هر فعالیتی، داشتن یک هدف اصلی برای انجام آن فعالیت می باشد. به همین منظور ما در آکادمی برنامه نویسی کدیاد، تمام سعی و تلاشمان بر این باور بوده است که دوره هایی هدفمند برای دانشجویان عزیز طراحی کنیم. 

هدف اصلی دوره آموزشی ریفکتورینگ در برنامه نویسی، قرار گیری آموزشی جامع و کامل به صورت صفر تا صد برای شما عزیزان می باشد. در این دوره آموزشی، همه مطالب، اصول و تکنیک های بسیار مهم مبحث ریفکتورینگ به صورت کامل بیان شده است تا به نوبه خود بتوانیم برنامه نویسان هدفمند و متخصص را به جامعه بزرگ برنامه نویسی تحویل دهیم. اگر شما هم به مبحث ریفکتورینگ در برنامه نویسی و کد نویسی تمیز و بهینه علاقه مند هستید و خود را یک فرد چالش پذیری می بینید. این دوره جذاب برای شما طراحی شده است. 

 

اهداف Refactoring چیست؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره مهارت ریفکتورینگ در برنامه نویسی باید بدانید، اهداف جذاب این مهارت نرم می باشد. این اهداف به برنامه نویسان کمک می کند تا بتوانند کد های تمیز تر و بهینه تری را برای پروژه های خود بنویسند. همچنین این مهارت به آن ها کمک می کند تا در صورت برخورد و مشاهده با کد های کثیف و نادرست، بدون تغییر در عملکرد آن کد، ساختارش را بهینه تر و جذاب تر بنویسند. 

ریفکتورینگ در برنامه نویسی، بر روی 3 پایه اساسی از اهداف اصلی استوار می باشد که عبارت اند از: 

 

  • بهبود خوانایی کد ها: این هدف به ما کمک میکند تا کد های کثیف نوشته شده را به بهترین نحو ممکن با استفاده از اصول و تکنیک های مهم این مهارت به کد های تمیز و خوانا برای برنامه نویسان دیگر تبدیل کنیم.
  • کاهش پیچیدگی کد ها: با استفاده از مهارت ریفکتورینگ، برنامه نویسان قادر به تشخیص آسان و دقیق مشکلات در قطعه کد ها و همچنین کاهش پیچیدگی ها در کد های برنامه هستند.
  • افزایش قابلیت نگهداری کد ها: این هدف جذاب به ما کمک میکند تا بتوانیم کد های برنامه را به نحوی تغییر دهیم که قابلیت نگهداری آنها افزایش پیدا کند تا در بازه زمانی طولانی مدت در صورت استفاده توسط یک برنامه نویس دیگر قابل خوانش باشد.

 

معرفی دوره آموزشی ریفکتورینگ در برنامه نویسی کدیاد

یکی از اهداف اصلی ما در آکادمی کدیاد برای هر دوره ای، قرار گیری آموزشی جامع و کامل و فراهم سازی فضایی پر از چالش و تجربه های ناب برای شما عزیزان می باشد. تمام سعی و تلاش ما در این دوره آموزشی پر کاربرد بر این باور بوده است تا بتوانیم قدم به قدم در کنار دانشجوی دوره قدم برداریم و در این مسیر جذاب ایشان را راهنمایی کنیم تا به صورت جدی و دقیق تری به هدف دلخواه خود برسد. 

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که بعد از اتمام هر جلسه از این دوره آموزش مقدماتی جذاب، همه تکنیک ها و روش ها را بر روی کد های خود تست کنید و سعی کنید با تمام اطلاعات و دانش کسب شده، آن قسمت از آموزش را تمرین کنید تا مباحث در ذهن شما تثبیت شود. 

بیایید تا نگاهی به موضوعات دوره آموزش ریفکتورینگ در برنامه نویسی بیندازیم:

 

  • اصول پایه ریفکتورینگ 
  • شناسایی قطعه کد ها برای تغییر
  • استفاده از ابزار های مورد نیاز برای ریفکتورینگ
  • آشنایی با تکنیک ها
  • به کارگیری اصولی تکنیک ها در برنامه نویسی

و …

 

مخاطبین اصلی دوره ریفکتورینگ چه کسانی هستند؟

هر دوره آموزش برنامه نویسی، مخاطبین به خصوص و اصلی خود را دارد که آن دوره فقط برای آن مخاطب طراحی و منتشر شده است تا به پله های بالاتر قدم بردارد. مخاطب اصلی دوره جذاب آموزش ریفکتورینگ در برنامه نویسی، همه برنامه نویسان با همه سطح های موجود در این حوزه می باشد. این مهارت بسیار مهم برای همه افراد با سطوح مختلف نظیر (Junior, Mid Level , Senior) مناسب است. با ثبت نام در این دوره شگفت انگیز، شما عزیزان می توانید، نحوه ریفکتورینگ کد های نوشته شده خود را از صفر تا صد فرا بگیرید و وارد دنیای جدید تری از برنامه نویسی بشوید.

 

زمان مناسب استفاده از ریفکتورینگ در برنامه نویسی

موضوع بسیار مهمی که برای مهارت ریفکتورینگ در برنامه نویسی باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید، زمان مناسب استفاده از این مهارت در توسعه نرم افزار است. زمان مشخص استفاده از مهارت ریفکتورینگ در برنامه نویسی، دو مشخصه بسیار مهم دارد که عبارت اند از : 

 

  • نشانه های نیاز : برنامه نویسان در موارد زیر، حتما باید هرچه سریعتر ریفکتورینگ کد های نرم افزار را انجام دهند در غیر این صورت باعث : 

      کد های پیچیده و دشوار برای فهم : سختی و مشکل برای درک و فهمیدن کد های برنامه    نویس دیگر

      وجود تکرارهای زیاد در کد : استفاده از ماژول ها و ابزار هایی که هیچگاه از آن ها در برنامه استفاده نشده است و باعث افت عملکرد برنامه شده است.

      کاهش کارایی و عملکرد : به دلیل ریفکتور نشدن کد های یک نرم افزار، کارایی و عملکرد یک برنامه بسیار پایین می آید.

 

  • مدیریت زمان و منابع : برنامه نویسان برای مدیریت زمان بهتر و منابع باید ریفکتورینگ کد های نرم افزار را انجام دهند.

      برنامه ریزی برای ریفکتورینگ : ریفکتورینگ باید در زمان و تایم مشخص خودش انجام شود تا در عملکرد خارجی برنامه اختلالی ایجاد نکند.

      اختصاص منابع مناسب : برنامه نویسان برای اختصاص و استفاده از منابع مناسب برای نرم افزار باید عملیات ریفکتورینگ را انجام دهند.

 

پیش نیاز های دوره جامع ریفکتورینگ در برنامه نویسی

دوره آموزشی جذاب ریفکتورینگ در برنامه نویسی هیچ پیش نیازی ندارد و تنها پیش نیاز اصلی شروع این دوره شگفت انگیز، داشتن علاقه به کد نویسی تمیز و بهینه است. همه برنامه نویسان در هر لولی که باشند، یادگرفتن این مهارت برای آنها بسیاری ضروری است

ریفکتورینگ برنامه نویسی به شما عزیزان یاد می دهد تا بتوانید از این پس در پروژه های نرم افزار خود کد های تمیز و بهینه ای بنویسید. دانشجویان عزیز در هر سطح و لولی می توانند در این دوره کاربردی شرکت کنند و از این آموزش جامع و کاربردی نهایت استفاده را ببرند.

 

روش های مختلف Refactoring در برنامه نویسی

انجام ریفکتورینگ (Refactoring) توسط برنامه نویسان، به روش های مختلفی می تواند انجام شود تا کارایی و عملکرد برنامه ی کاربردی افزایش یابد. این روش های کاربردی عبارت اند از: 

 

  • روش درون خطی : در این روش برنامه نویس برای اینکه کد های خود را ساده سازی کنند، عناصر غیر ضروری را از کد حذف میکنند.
  • روش جابجایی : در روش جابجایی، برنامه نویس، کلاس های جدیدی را ایجاد می کند و اشیا ساخته را به آسانی جابجا می کند. در این روش عملکرد برنامه ثابت است و فقط متغیر های جدید و قدیم جابجا می شوند.
  • روش قرمز، سبز : یکی از مهم ترین روش های ریفکتورینگ این روش است که بازسازی کد در Agile شامل 3 مرحله می شود. در ابتدا برنامه نویس تعیین می کند که چه چیزی در کد باید توسعه یابد و سپس پروژه خود را تست می کنند و نهایتا کد خود را مجددا اصلاح می کنند.
  • روش استخراج کردن : در این روش برنامه نویس کد را به قطعات کوچکتر تقسیم می کند و هر قطعه را باز نویسی می کند.
  • روش بازسازی انتزاعی : برنامه نویس، در این روش کد های تکراری را در برنامه کاهش می دهد و این عمل به هنگام نوشته شدن کامل کد صورت می گیرد.

 

مزایای ریفکتورینگ کد در برنامه نویسی

در دنیای برنامه نویسی، تکنولوژی ها و ابزار های بسیار زیادی وجود دارد که به ما در تولید هر چه بهتر نرم افزار کمک میکند. اما هر ابزاری که ما در این دنیا از آن استفاده می کنیم دارای یکسری مزیت ها و معایب می باشد که در این قسمت قصد داریم تا مزیت های بسیار جذاب این مهارت را با همدیگر بررسی کنیم.

از مهمترین مزایای ریفکتورینگ در برنامه نویسی، می توان به کاهش باگ ها در نرم افزار اشاره کرد که می تواند قدم بسیار جذابی در حین توسعه محسوب شود. دومین مزیت مهم ریفکتورینگ در برنامه نویسی، افزایش بهره وری در تیم توسعه می باشد و دلیل آن این است که دیگر برنامه نویسان تیم وقت خود را صرف بازنویسی کد های کثیف نمی کنند. آخرین و مهمترین مزیت استفاده از ریفکتورینگ در برنامه، بهبود عملکرد سیستم و پاسخگویی سریع به درخواست ها می باشد.

 

دلیل اهمیت ریفکتورینگ در برنامه نویسی

سوالی که باید در رابطه با مهارت ریفکتورینگ در برنامه نویسی از خود بپرسیم، این است که اصله چرا ریفکتورینگ در روند توسعه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد؟

دلیل های بسیار مهمی برای استفاده از این مهارت در برنامه نویسی وجود دارد که اولین دلیل آن خوانایی و قابلیت نگهداری (کد تمیزتر و قابل فهم تر) و اهمیت دوم کاهش هزینه ها ( هزینه های توسعه و نگهداری) می باشد. 

سومین دلیل اهمیت استفاده از ریفکتورینگ افزایش سرعت توسعه (توسعه سریع نرم افزار و کارآمد تر) می باشد.

سرفصل های دوره

مقدمه
  • اصول پایه ریفکتورینگ - تکنیک های رایج

    منتشرشده 00:08:00
  • پیشنیاز های دوره چه چیزهایی هستند؟

    • برنامه نویسی مقدماتی در هر زبان و فریم ورکی

    نظرات دانشجویان

    مدرس دوره

    ساسان صفری


    ساسان صفری، مهندس نرم‌افزار و برنامه‌نویس است. ایشان از سال ۹۱ فعالیت‌شان را در حوزه برنامه‌نویسی آغاز و سال‌هاست در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و کراس پلتفرم با زبان‌های جاوا، کاتلین، سویفت و دارت فعالیت دارند.  

    ایشان با بنیان‌گذاری شرکت و گروه نرم‌افزاری (Lunyx)  طی سال‌های اخیر محصولات داخلی و خارجی بزرگی را توسعه دادند که آخرین پروژه‌های ایشان را می‌توانید در lunyxagency.com ببینید.

    ایشان همچنین به یادگیری و یاد‌دادن و به طور کلی حوزه آموزش علاقه‌مندند و با تولید پادکست و سخنرانی‌های عمومی برنامه‌نویسی سهم بزرگی در رشد کامیونیتی برنامه‌نویسی فارسی داشتند.

    سوالات متداول

    ریفکتورینگ در برنامه به زبان ساده چیست؟

    به زبان ساده، مهارت ریفکتورینگ در برنامه نویسی به معنای تغییر ساختار کد کثیف و ناپسند به ساختار جذاب و بهینه تر بدون آنکه عملکرد خارجی برنامه دچار مختل شود می باشد.

    دلیل اهمیت ریفکتورینگ چیست؟

    ریفکتورینگ در برنامه نویسی، اهمیت های بسیار زیادی دارد که باعث می شود برنامه ما هدفمند تر و با نهایت آسانی پیش برود. برخی از اهمیت های این مهارت عبارت اند از (خوانایی بهتر و قابلیت نگهداری بالاتر، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت توسعه).

    مهمترین روش ریفکتورینگ چیست؟

    عمل ریفکتورینگ در برنامه نویسی، روش های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن روش قرمز سبز می باشد که در این روش بازسازی کد در Agile شامل 3 مرحله می شود. در ابتدا برنامه نویس تعیین می کند که چه چیزی در کد باید توسعه یابد و سپس پروژه خود را تست می کنند و نهایتا کد خود را مجددا اصلاح می کنند.

    مزیت این دوره آموزشی کاربردی چیست؟

    یکی از مهم ترین مزیت ها این دوره که آن را خاص جلوه می دهد، آموزش جامع و کامل آن هم صفر تا صد طبق یک منبع معتبر و دقیق است که دانشجویان پس از گذراندن این دوره به مبحث ریفکتورینگ به صورت کامل مسلط خواهند شد.

    آیا انجام ریفکتورینگ در برنامه نویسی زمان مناسبی دارد؟

    بله درست است. برای انجام ریفکتورینگ به عنوان یک برنامه نویس باید در زمان مناسبش اقدام کنیم. برای مثال زمانی که کد های پیچیده و دشواری در برنامه داریم و یا حتی زمانی که تکرار های بسیار زیادی در کد خود می بینیم.

    این دوره برای چه سطحی از برنامه نویسان مناسب است؟

    فرقی ندارد که در چه سطحی در حال حاضر مشغول برنامه نویسی هستید. همه برنامه نویسان در سطوح مختلف (Junior , Mid Level , Senior) می توانند در این دوره کاربردی و ناب شرکت کنند.

    مخاطبین اصلی این دوره آموزشی کاربردی چه کسانی هستند؟

    مخاطبین اصلی این دوره آموزشی همه برنامه نویسان علاقه مند به کد نویسی تمیز و ریفکتورینگ می باشند.

    آیا این دوره پیش نیاز دارد؟

    خیر، همه برنامه نویسان علاقه مند به کد نویسی بهینه و تمیز می توانند در این دوره جذاب شرکت کنند.