loading...
discount Banner
توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار

توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار

آکادمی کدیاد

آکادمی کدیاد

تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400

توصیه هایی به برنامه نویسان تازه کار و ارائه راه حل 

آیا شما هم به‌تازگی کار برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید؟ آیا در ابتدای مسیر کد زدن هستید و نمی‌دانید باید دقیقاً چه مسیری را طی کنید؟ احتمالاً در ابتدای راه برنامه‌نویسی از بزرگی و وسعت دنیای کدها و دستورها حیرت کرده‌اید. اما نگران نباشید و ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. در این مطلب توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار گفته خواهد شد تا این افراد از گمراهی بیرون بیایند و هرچه سریع‌تر به راه خود ادامه دهند

دنیای برنامه‌نویسی بسیار وسیع است.

مسیر خود را مشخص کنید

احتمالاً تاکنون باید پی برده باشید که برنامه‌نویسی شاخه‌های بسیار گوناگونی دارد. اگر به دنیای کد و دستورها علاقه دارید و دوست دارید تا در روز وقت خود را با کلیدها و کامپیوتر بگذرانید، بهتر است ابتدا یک شاخه را انتخاب کنید. معمول‌ترین مسیرهای برنامه‌نویسی شامل برنامه‌نویسی وب، برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای اندروید و ... می‌شود.

مسیر برنامه‌نویسی را مشخص کنید.

بهتر است تمامی شاخه را بشناسید و نقشه مسیر هرکدام را تهیه کنید. این نقشه به شما می‌گوید که در هر گام چه چیزی را باید فرا بگیرید. بعد از اینکه تمامی مسیرها را کاملاً شناختید باید یکی را انتخاب کرده و ادامه دهید. این که میان روش‌های گوناگون خود را سردرگم کنید باعث خستگی شما خواهد شد.

با برنامه و حساب شده کد بزنید

زمانی که می‌خواهید یک پروژه را شروع کنید حتماً برای پیش ‌بردن آن برنامه داشته باشید. این برنامه به شما می‌گوید که در هر بخش چه ‌کارهایی را باید انجام دهید و از این شاخه به آن شاخه نپرید. در این صورت پروژه شما یکپارچه و با حداقل باگ به اتمام می‌رسد

ابتدا از پروژه‌های ساده و کوچک شروع کنید. این پروژه‌ها برنامه‌ریزی ساده‌تری خواهند داشت و به شما برای دقیق و منسجم شدن کمک می‌کنند. با اینکه می‌دانیم نباید از خود در ابتدای راه توقع غیرمعمول داشته باشیم اما این برنامه‌ریزی باعث می‌شود که شما همیشه مسیر پیشرفت را ببینید و متوقف نشوید. توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار از دل سال‌ها تجربه و آزمون‌وخطا بیرون ‌آمده تا شما برای این تجربیات وقت خود را از دست ندهید.

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

قبول داریم که برنامه‌ریزی برای پروژه‌های کوچک ممکن است وقت‌گیر یا کسل‌کننده باشد اما فراموش نکنید تمامی برنامه‌نویسان بزرگ هم از همین گام‌های کوچک شروع کرده‌اند. پس فواید برنامه‌ریزی را برای کد زدن پروژه فراموش نکنید. شما بعد از چند پروژه به یک برنامه‌نویس مرتب و با برنامه و در حال پیشرفت مداوم تبدیل خواهید شد.

کدهای ساده و کوچک به پروژه‌های بزرگ منجر خواهد شد.

برای شروع برنامه‌ریزی اول تکلیف خود را روشن کنید. ببینید اصلاً چه پروژه‌ای را قصد دارید شروع کنید و در پایان به چه نتیجه‌ای قرار است برسید؟ پروژه شما چه خصوصیات و ویژگی‌هایی باید داشته باشد و در نهایت چه‌کاری را برای شما انجام دهد؟ وقتی پاسخ تمامی این سؤالات را یافتید به سراغ مرحله‌بندی کردن بروید. ممکن است یک پروژه کوچک تنها چند دقیقه یا حتی چند ساعت از شما وقت بگیرد. اما برای پروژه‌های بزرگ‌تر خود را خسته نکنید و گام‌به‌گام جلو بروید.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای شروع 

 

از صحت کارکردن کدهایی که نوشته‌اید مطمئن شوید.

به‌عنوان بخش طلایی توصیه‌ های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار باید بگوییم که اهمیت و ضرورت تست کردن آنچه که نوشته‌اید غیرقابل‌انکار است. شما به ‌تازگی وارد این دنیای بزرگ شده‌اید و در ابتدای راه ممکن است موارد زیادی را فراموش کرده باشید یا اشتباه انجام دهید. تمامی این اتفاقات طبیعی و نرمال است.

مطمئن شوید که کد شما درست کار می‌کند.

برای هر مرحله از کار که انجام شد حتماً یک سری تست انجام دهید. شما باید مطمئن بشوید که آنچه نوشته‌اید به‌درستی کار می‌کند تا از صحت یادگیری خود اطمینان حاصل کنید. حتی اگر برنامه‌ای که نوشتید عیب‌های زیادی داشت و اصطلاحاً به باگ برخورد کردید نیز نباید ناراحت باشید.

اشتباهات مهلک برنامه نویسان تازه کار

اصلاح کردن هر باگ به شما یک نکته آموزشی جدید یاد می‌دهد. این دیباگ کردن باعث می‌شود که نکات فراموش‌شده را دوباره یادآوری کنید و در آینده کدهایی با کیفیت بالاتر بزنید. دیباگ کردن هرچند پروژه را برای مدتی متوقف می‌کند اما بخش بزرگی از فرایند یادگیری و پیشرفت را شامل می‌شود.

حتی اگر پروژه شما هیچ باگی نداشت باز هم به آنها نگاهی بیندازید. این چک کردن و تست‌کردن‌های مداوم سبب می‌شود تا بتوانید راه‌حل‌های بسیار بهتری برای پروژه‌های آینده کشف کنید. پس در این بخش فراگرفتیم که از عیب‌یابی نترسیم. در این راه اشتباهات به ما کمک می‌کنند تا از روز قبل خود بهتر بشویم.

عیب‌یابی باعث پیشرفت می‌شود.

از سؤال کردن نترسید

یکی دیگر از توصیه‌ های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار که باعث رشد سریع شما می‌شود این است که تمامی ابهامات خود را در همان لحظه که ایجاد شد رفع کنید. ابهامات دقیقاً نقطه پیشرفت شما هستند. اگر سؤالی داشتید از استاد خود بپرسید. علاوه ‌بر آن بزرگ‌ترین شانس شما این است که گوگل روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه است. تمامی سؤالات خود را در موتورهای جست‌وجو سرچ کنید. حتماً پاسخی خواهید یافت که کار شما را راه بیندازد.

سؤالات خود را از بقیه برنامه‌نویسان بپرسید.

یکی دیگر از بهترین امکاناتی که به برنامه‌نویسان تازه‌کار توصیه می‌کنیم این است که در گروه‌های پرسش‌وپاسخ برنامه‌نویسی عضو شوند. حتی شبکه‌های اجتماعی مختص برنامه‌نویسان نیز طراحی و عرضه شده‌اند که محیط را کاملاً تخصصی و حرفه‌ای می‌کنند. شما می‌توانید اشکالات و سؤالات خود را از برنامه‌نویسان سراسر دنیا بپرسید.

عادت های برنامه نویسان موفق

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که از تعدد پاسخ‌ها شگفت‌زده نشوید. در دنیای برنامه‌نویسی زیاد پیش می‌آید که برای یک مشکل چندین راه‌حل مختلف وجود داشته باشد. اینکه چند نفر به شما پاسخ‌های مختلف بدهند به معنی آن نیست که فقط یکی درست می‌گوید و بقیه اشتباه می‌کنند. در میان توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار می‌گوییم که سعی کنید تمامی پاسخ‌ها را درک کنید و آن پاسخی که به شیوه شما نزدیک‌تر است را به ذهن بسپارید.

پروژه‌هایی که از پایه خوب نیستند باعث ایجاد مشکل می‌شوند

احتمالاً برای شما هم پیش ‌آمده یا در آینده پیش می‌آید که با یک پروژه سروکار داشته باشید که هرچه سعی می‌کنید آن را درست کنید هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. شما ممکن است در گوگل سرچ کنید و پاسخ‌هایی نیز پیدا کنید اما باز هم پروژه به‌ درستی اجرا نمی‌شود. در نهایت تأسف باید بگوییم که این پروژه دیگر برای ادامه مناسب نیست و آن را حذف کنید.

این مشکل برای تازه‌کارها زیاد پیش میاید برای همین جای نگرانی نیست. خیلی از افراد هم‌سطح شما هم گاهی با یک کد بد مواجه می‌شوند. در این هنگام از پروژه خراب دست بکشید تا بیش از حد وقت شما را هدر ندهد. حالا از اول شروع کنید و فکر خود را روی یک پروژه منسجم با بهترین راه‌ها متمرکز کنید.

در این میان سؤال پیش می‌آید که یک کد بد را از کجا بشناسیم؟ چه وقت باید تصمیم بگیریم که پروژه را دور بریزیم و از نو شروع کنیم؟ در میان توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار به این سؤال‌ها هم پاسخ می‌دهیم. اول چک کنید و ببینید آیا بخشی از کار کپی شده یا خیر؟ کدهای کپی همان کدهای بد هستند که باعث می‌شود تا پروژه به‌ خوبی کار نکند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد دستورات را کپی نکنید و یک دستور را هم چندین مرتبه تکرار نکنید.

مورد دیگر این است که در زمان برنامه‌نویسی ممکن است توجه لازم را صرف نکرده باشید و تمامی پروژه باگ داشته باشد. این پروژه برای شما تنها دردسر به همراه دارد و اصلاح آن هم به ‌سادگی که فکر می‌کنید نیست. برای جبران وقتی که از دست داده‌اید بهتر است تا پروژه را دوباره شروع کنید و به کار قبلی به چشم یک پروژه تمرینی نگاه کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های یک کد بد این است که خود شما هم متوجه نمی‌شوید دقیقاً چه‌کاری دارید انجام می‌دهید. کدهای شما باید تمیز و واضح باشند. در غیر این صورت بعد از مدت کوتاهی شما برای انجام پروژه متوقف می‌شوید و هر چه به عقب نگاه می‌کنید هیچ‌چیزی را متوجه نمی‌شوید. برای خاتمه این بخش از توصیه‌ های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار به شما کتاب کد تمیز را پیشنهاد می‌کنیم.

راه‌حل درست همیشه اولین گزینه نیست

حتماً با این جمله زیاد روبه‌رو شده‌اید که اولین راه بهترین راه خواهد بود. این موضوع در دنیای برنامه‌نویسی صدق نمی‌کند. شما نمی‌توانید به اولین راه‌حل کاملاً اعتماد کنید. دنیای برنامه‌نویسی به ریاضیات شباهت زیادی دارد. در این کار هم راه‌حل‌های زیادی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد اما همیشه بهترین راه را در اول کار پیدا نخواهید کرد.

به‌عنوان یک برنامه‌نویس که اول مسیر قرار دارد بهتر است بدانید با اولین راه‌حل دست‌به‌کار نشوید. پروژه را در آن قسمت نبندید. در دنیای برنامه‌نویسی بهترین راه‌حل چیزی است که کار را برای شما تا حد امکان ساده و سریع می‌کند و کد را تمیز از آب درمی‌آورد.

چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم ؟

تاکنون پیش ‌آمده که راه‌حلی را اجرا کنید و بعد بفهمید که راه‌های ساده‌تری هم بوده و شما از آنها خبر نداشتید یا به آنها توجه نکردید؟ این بخش از توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار دقیقاً می‌خواهد همین را برای شما روشن کند. البته در اول مسیر ممکن است راه‌حل‌های زیادی را نشناسید. این موضوع جای نگرانی ندارد. هرچه تجربه شما و اطلاعاتی که دارید بیشتر شود، تعداد راه‌هایی که می‌شناسید هم بیشتر خواهد شد.

تنفس در مسیر را فراموش نکنید.

فرایند یادگیری و انجام کدنویسی یک پروسه دائمی و پیوسته است و نباید قطع شود. شما باید هر روز چیز تازه‌ای را یاد بگیرید و آن را در پروژه به کار ببرید تا در ذهن شما تثبیت شود. کدها و کامپیوتر از تمرین و تکرار خسته نمی‌شوند. اما فراموش نکنید که ذهن و بدن شما روح دارند و خسته می‌شوند. این خستگی ممکن است تا جایی پیش برود که شما را از کدنویسی متنفر کند.

تمرین و تکرار را متوقف نکنید اما به خود طبق یک برنامه حساب‌شده استراحت بدهید. ذهن شما به فرصتی نیاز دارد تا آنچه را که آموخته به حافظه کوتاه‌مدت و سپس به حافظه بلندمدت منتقل کند. در این میان اگر حجم داده‌های ورودی به مغز بیش از اندازه باشد باعث خستگی می‌شود. سرعت بیش از اندازه در یادگیری مطالب هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

اگر در مدت کمی حجم زیادی از اطلاعات وارد ذهن شما شود احتمال فراموشی آنها بسیار بالا می‌رود. بعد مدتی هرچه تلاش می‌کنید هیچ‌چیز از دانسته‌های قبلی را به یاد نخواهید آورد. حال که دارید توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه ‌کار را می‌خوانید فراموش نکنید که به ذهن خود استراحت بدهید. مغز شما یک کامپیوتر قدرتمند است که هرازگاهی به استراحت نیاز دارد.

مراقب بدن خود باشید

در بخش قبلی به طور ویژه در مورد استراحت مغز و فکر صحبت کردیم. این قسمت شامل حال آن دسته از تازه‌کارانی می‌شود که برای یادگیری شوق زیادی دارند. این افراد ممکن است یک روز در هفته را به ذهن خود استراحت دهند و این باعث می‌شود که فکرشان به ‌خوبی موقع کدنویسی کار کند اما آنها از بدن خود غافل می‌شوند.

سلامتی بزرگ‌ترین دارایی شماست. نباید در مسیر برنامه‌نویس شدن سلامتی خود را به خطر بیندازید. هر از گاهی چشم‌های خود را از مانیتور بردارید و به دوردست خیره شوید. نگذارید که چشم‌های شما خسته شوند. نور صفحه‌نمایش را تنظیم کنید و در حالت استاندارد قرار دهید. اگر در نور خیلی زیاد یا خیلی کم مشغول به کار شوید، خستگی چشم به‌زودی شما را از ادامه مسیر باز می‌دارد.

نکته قابل‌توجه دیگر ارتفاع صندلی شماست. در میان توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار این نکته را فراموش نکنید که بعد از مدتی ممکن است مجبور شوید ساعت‌ها پای سیستم بمانید و کد بزنید. در این زمان ممکن است بتوانید برای چند لحظه چشم خود را از مانیتور بردارید و به دوردست خیره شوید اما تمام این مدت در حالت نشسته باقی بمانید.

بهتر است صندلی و میز خود را به‌صورت استاندارد و هماهنگ با ارگونومی بدن انتخاب کنید تا بدن شما بعد از مدتی دچار مشکل نشود و تغییر حالت ندهد. وضعیت شانه‌ها و مچ دست را نیز زیر نظر بگیرید. در هر زمان که بدن شما احساس درد و خستگی کرد فوراً برای چند دقیقه کار را متوقف کنید. بعد از استراحت نحوه نشستن خود را بررسی کرده و در حالت مطلوب قرار بگیرید.

شیوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر را یاد بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله با مهم‌ترین تجربه‌ها و توصیه ‌های برنامه ‌نویسان تازه‌ کار آشنا شدید. این توصیه‌ها از دل سال‌ها تجربه و تمرین و تکرار بیرون‌ آمده است. برای هر برنامه‌نویس حتماً پیش ‌آمده که در مسیر خود با سختی و دشواری روبه‌رو شود. باید بدانید که شما نه اولین کدنویس و نه آخرین آنها نیستید. در این مسیر فقط روی خودتان تمرکز کنید و مسیر پیش رویتان را با بقیه مقایسه نکنید. حتماً با تمرین و تکرار و رعایت توصیه ‌های  برنامه ‌نویسان تازه‌ کار که گفته شد موفق می‌شوید.

.