loading...
discount Banner
آموزش پی اچ پی _ قسمت 11

آموزش پی اچ پی _ قسمت 11

تحریریه  کدیاد

تحریریه کدیاد

تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400

 

بهره‌مندی از توابع گوناگون و به‌کارگیری آن‌ها، کمک بزرگی به برنامه‌نویسان کرده و در افزایش سرعت کار برنامه‌نویسی حرفه‌ای، تاثیرگذار است. در آموزش پی اچ پی (PHPبه کلیه دانشجویان توصیه می‌شود تا برای کاهش زمان برنامه‌نویسی و بالا بردن سرعت عملکرد برنامه‌ها بالأخص در پروژه‌های بزرگ، اقدام به استفاده از توابع پیش‌فرض یا نوشتن تابع‌های مورد نیاز خود کنند.

 

در واقع یک تابع شامل کدهای مشترکی است که قابلیت استفاده در قسمت‌های مختلف برنامه را دارد. آموزش PHP این کمک را به کدنویسان می‌کند تا بتوانند با تعریف یک یا چند ورودی و گرفتن خروجی‌های مناسب به نوشتن تابع پرداخته و در انجام عملیات‌های گوناگون آن را فراخوانی کنند.

 

اگر شما نیز از علاقه‌مندان زبان برنامه‌نویسی PHP هستید یا قصد دارید معلومات خود را در حیطة کدزنی افزایش دهید، از شما می‌خواهیم در ادامة سلسله جلسات آموزش پی اچ پی رایگان سایت کدیاد همراه ما بوده و از دوره‌های پروژه‌محور، کارآمد و به‌روز آن استفاده کنید. پس با آموزش پی اچ پی (PHP) همراه ما باشید.

 

توابع در زبان برنامه‌نویسی PHP

جلسات گذشته در مورد انواع متغیرها، رشته‌ها، نوع داده‌ها، اپراتورها و انواع ساختارهای شرطی صحبت کردیم. از جلسه یازدهم، اقدام به تعریف و بررسی توابع خواهیم کرد و نحوة اجرا و خروجی‌های آنان را می‌بینیم. ذکر این نکته به‌جاست که توابع لزوماْ نیازمند گرفتن ورودی یا ارسال خروجی نیستند.

برخی تابع‌ها بدون پارامتر کار کرده و صرفاً عملیات مورد نظر در برنامه را پیش می‌برند. در آموزش پی اچ پی به زبان ساده به دانشجویان تأکید می‌شود که صرفاً به‌دنبال توابع از قبل نوشته شده نباشند. آنان می‌توانند بر حسب نیاز پروژه، خود تابع مورد نیازشان را تهیه کرده و در مواقع ضروری استفاده کنند.

 

آموزش پی اچ پی (PHP)؛ انواع توابع پیش‌فرض موجود در زبان PHP

 

در آموزش پی اچ پی (PHP) و استفاده از توابع ذخیره شده در آن، می‌بایست به دو مورد مهم توجه کرد. یکی چگونگی ساخت و تعریف توابع مورد نیاز و دیگری روش‌های فرخوانی و استفاده از آن‌ها در برنامه‌نویسی PHP. از آن‌جایی‌که توابع بالاترین کارایی در برنامه‌نویسی را دارند، مناسب انواع زبان‌های تحت وب بوده و به نوشتن کدهایی تمیز، خوانا و مرتب مشهورند.

با کمک فراخوانی توابع از پیش ساخته شده، بر آسانی کار افزوده می‌شود؛ همچنین PHP خود بالای هزار تابع پیش‌فرض داشته و برنامه‌نویس را در امر کدنویسی، پشتیبانی می‌کند. از جمله این فانکشن‌‌ها می‌توان به SUM، MIN، carcolor، cal_info و... اشاره کرد. کافیست حرف اول تابع مورد نظر تایپ شود تا لیستی از فانکشن‌های موجود به نمایش درآمده و برنامه‌نویس را در انتخاب یکی از آن‌ها یاری کند.

 

انواع تابع در PHP

در دوره آموزش پی اچ پی (PHP) گفته شده که کلیة زبان‌های برنامه‌نویسی، من جمله PHP، دارای دو مدل فانکشن هستند. یکی توابع داخلی یا پیش‌فرض موجود در کتابخانة زبان و دیگری فانکشن‌هایی که توسط برنا‌‌مه‌نویس تعریف شده و در سیستم ذخیره می‌گردند. کلیه تابع‌های پیش‌فرض که با نام Built-in مشهورند، امکان فراخوانی و صدازنی داشته و قابلیت استفاده برای اهداف گوناگون را دارند؛ از جمله توابعی همچون DATE()، TIME()، Print_r()، BoldMyText()، CheckOddEven()، AddNumbers() و ...

از سوی دیگر، امکان ساخت و تعریف فانکشن توسط کاربر نیز وجود داشته و زبان برنامه‌نویسی PHP‌این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا بتوانند بر حسب نیاز خود، اقدام به ساخت و ذخیره‌سازی تابع مورد نظر کنند.

 

نمونة مثال Syntax چاپ و فراخوانی تابع در PHP

نمونة مثال Syntax چاپ و فراخوانی تابع در PHP

چنین توابعی را User Defined می‌نامند. با تعریف این فانکشن‌های کاربردی مخصوص هر پروژه، نیاز به بازنویسی چندین‌بارة کد وجود نداشته و کافیست هر کدام را به وقت خودش، فراخوانی کرد. در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش پی اچ پی، بر ساخت توابع توسط کاربر تأکید بسیاری می‌شود؛ زیرا می‌تواند نیاز هر پروژه را مستقلاً رفع کرده و به‌صورت یونیک برای کاربری آن پروژه کارساز باشد. ساختار کلی توابع در زبان PHP بدین شکل است :

 

function Name() {

                             Some Codes;

}

Name();

 

ویژگی‌های نام‌گذاری توابع

در جلسه یازدهم دوره آموزش برنامه نویسی PHP سایت کدیاد، به نکات کوچک اما ضروری ساخت فانکشن دقت شده و چنین بیان می‌شود که:

 

  • نام تابع با عبارت کلیدی function آغاز می‌شود.

 

  • برای شروع کدنویسی حتما از () برای تعریف پارامترها و آرگومان‌های مورد نیاز استفاده شده و کدهای برنامه را داخل {} قرار می‌دهند.

 

  • در انتهای هر دستور از  ; استفاده می شود.

 

  • در آموزش پی اچ پی (PHP) یاد می‌گیریم که برای انتخاب نام هر فانکشن می‌توان از کلیه حروف انگلیسی، کاراکترها و اعداد بهره برد.

 

توجه: اولین کاراکتر برای نام فانکشن می‌بایست از حروف انگلیسی بوده و یا با Undreline(_) شروع شود. ساخت توابع با سایر کاراکترها یا اعداد امکان‌پذیر نیست.

 

  • نام توابع یونیک و مناسب نوع کاربری آن باشد. این کار باعث می‌شود در هنگام فراخوانی، برنامه‌نویس حضور ذهن بهتری بر نوع عملکرد تابع داشته و شناخت نوع کاربرد آن در طول کدزنی پروژه، آسان گردد.

 

  • نام فانکشن‌ها به بزرگ و کوچک بودن حروف انگلیسی حساس نیست.

 

نمونة مثال Syntax چاپ و فراخوانی تابع در PHP

نمونة مثال تابع User Defined به همراه آرگومان‌های انتخاب شده

نکات قابل توجه در ساخت فانکشن‌های زبان PHP

پس از ساخت فانکشن و نوشتن کدهای مورد نیاز داخل {}، لازم است تابع را جهت اجرای عملیات، صدا زد. این کار با نوشتن نام تابع انجام می‌شود. مانند: Name();. به قول استاد دوره، توابع بچه‌های بسیار خوبی هستند که تا آن‌ها را صدا نزنید و کاری از آن‌ها نخواهید، دخالت نکرده و کاری نمی‌کنند! ادامة کار صرفاً با امکان فراخوانی نام تابع، سرعت لود برنامه را به‌شدت افزایش داده و تاثیر بسیار مهمی بر کیفیت برنامه نوشته شده، می‌گذارد.

 

با استفاده از این خاصیت، توابع بی وقت و بدون هماهنگی اجرا نشده و موجب کاهش عملکرد برنامه نمی‌شوند. امکان کدزنی داخل فانکشن‌ها، به حجم کار مربوطه بستگی دارد. جهت اضافه کردن کد داخل توابع، هیچ محدودیتی وجود نداشته و از یک خط تا بی‌نهایت خط، امکان‌پذیر است. با وجود این، در آموزش پی اچ پی (PHP) بر این نکته تأکید می‌شود که جهت افزایش سرعت عملکرد برنامه و خوانایی هر چه بهتر کدها، نباید حجم تابع را بیش از اندازه بزرگ کرد.

 

توصیه برای نوشتن چنین توابعی، شکستن آن به چندین فانکشن کوچک‌تر است. با این کار از کیفیت کار تابع کاسته نشده و بر سرعت لود برنامه اثر سوء نمی‌گذارد. کلیة آرگومان‌های ورودی مورد نیاز ابتدا باید داخل قسمت () تعریف شده و پس از نوشتن کدهای لازم و به‌هنگام چاپ یا هر عملکرد دیگری، فراخوانی گردند.

 

تعریف آرگومان، متغیر‌ یا پارامتر در PHP

آرگومان‌ها، متغیرهای ورودی قابل تعریف در توابع هستند. در واقع جهت افزایش کارایی و بالا بردن قابلیت‌های کاربری فانکشن‌ از آرگومان استفاده می‌کنند.

 

امکان تعریف ارماگون

امکان تعریف انواع آرگومان در ساختار توابع PHP

توابع نوشته شده توسط برنامه‌نویس، با کمک دریافت ورودی‌های متناسب و پردازش بر روی آن، خروجی‌های لازم را ارسال می‌کنند. جایگاه قرارگیری این متغیرها داخل پرانتز و بعد از نام فانکشن است. اصطلاحاْ تعریف پارامتر یا آرگومان در ساختار تابع را پاس‌دهی می نامند. در syntax یک فانکشن، امکان تعریف یک یا چند آرگومان وجود داشته و با ویرگول از یکدیگر مجزا می‌شوند:

Function MyMethod($arg1, $arg2, ...) {

                        echo “$arg1 ” ;

                        echo “$arg2||$arg1”;

} 

 

ویژگی‌های آرگومان‌های قابل تعریف در ساختار توابع

از جمله قابلیت‌های مهم در آموزش پی اچ پی (PHP امکان تعریف انواع آرگومان‌های قابل استفاده است. با چنین امکاناتی، تعریف توابع بسیار کاربردی‌تر شده و توانایی به‌کارگیری از این مجموعه کدها در بخش‌های گوناگون برنامه بالا می‌رود. در آموزش PHPبر دانستن ویژگی‌های این آرگومان‌ها تاکید بسیاری می‌شود. از آن جمله:

 

  • امکان تعریف مقادیر پیش‌فرض به‌عنوان آرگومان‌های دارای مقدار

 

  • توانایی رفرنس‌دهی به متغیرها

 

  • آرگومان‌های دارای مقدار ثابت

 

  • متغیرهایی با قابلیت طول تعریف نامحدود در آموزش پی اچ پی

 

  • کلیه متغیرهای نام‌گذاری شده

 

نحوة کار با توابع PHP

در آموزش پی اچ پی رایگان سایت کدیاد به دانشجویان توصیه می‌شود با استفاده از انواع توابع پیش‌فرض یا خودساخته، اقدام به کدزنی کرده و مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را افزایش دهند. در این قیمت به بررسی چگونگی کار با فانکشن‌های php پرداخته و به ذکر چند مثال می‌پردازیم. در استفاده از توابع، لازم است به سه نکته دقت شود:

  1. متغیرهای ورودی به‌شکل پیش‌فرض و اختیاری

طبق دستورالعمل آموزش پی اچ پی (PHPاگر فانکشن‌ها با ورودی‌های معمولی تعریف شوند و در زمان صدازنی مقدار آورده شده، نام برده نشود، برنامه با پیغام Error روبه‌رو خواهد شد.

 

تعریف پارامترها

تعریف پارامترهای پیش‌فرض در توابع php

همین موضوع در زمان آموزش پی اچ پی به زبان ساده، به برنامه‌نویس گوشزد می‌کند تا از آرگومان‌هایی با مقدار پیش‌فرض استفاده کند. در این حالت حتی اگر متغیر در زمان فراخوانی تابع تعریف نشود، مشکلی ایجاد نشده و از مقادیر تعریف شده، صدا زده می‌شود. تعریف متغیر پیش‌فرض در اصل مقداردهی مستقیم به آرگومان مورد نظر است. همانند تمرین حل شده در جلسه یازدهم.

 

  1. تعریف و پاس‌دهی ورودی در زمان فراخوانی فانکشن

برای تعریف آرگومان ورودی در توابع PHP ، کافی است از علامت $ قبل از نام متغیر استفاده شود. سپس هرجا که نیاز به استفاده از این متغیر بود، با همین فرمت صدا زنی به‌ کار گرفته شود. حتی برای ارسال خروجی به عنوان نمایش یا پرینت یا هر کاربرد دیگری نیز می‌توان از نام متغیر تعریف شده بهره برده و در نهایت مقدار آن را برگرداند. آموزش پی اچ پی (PHP) به افراد متخصص در کدزنی کمک می‌کند چنین مشکلاتی را در مواقع ضروری حل کرده و مانع از بروز خطا در خلال برنامه شوند.

 

  1. نحوة نمایش خروجی‌ توابع

در صورتی‌که بخواهیم مقدار متغیر را به‌صورت خروجی فانکشن تعریف شده ارسال کنیم، کافیست از دستور Return بهره بگیریم. در دوره آموزش برنامه نویسی PHPموجود در سایت کدیاد، استاد به دانشجویان در این جلسه یادآور می‌شود که این‌چنین متغیرهایی با عنوان مقدار برگشتی تابع شناخته شده و با نام return value‌ در میان برنامه‌نویسان مشهور هستند. با ارسال متغیر به تابع بازگشتی، آرگومان مربوطه از فرایند دستورالعمل فانکشن خارج شده و به‌عنوان خروجی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نمونة مثال دستور RETURN در سایت PHP.NET

نمونة مثال دستور RETURN در سایت PHP.NET

ویژگی‌ دستور return آن است که هیچ کدی پس از آن اجرا نشده و تا زمان فراخوانی تابع، عملیاتی انجام نمی‌شود.

شرح دستور RETURN در توابع php

در این بخش از آموزش پی اچ پی (PHP) به‌طور خلاصه به شرح نکاتی از دستور بازگشتی در توابع php می‌پردازیم. Return یعنی بازگشت و این دستور به برگشتی شدن داده‌ها کمک می‌کند. استفاده از دستور return‌ در فانکشن‌ها متداول بوده و به‌وفور استفاده می‌شود. روش استفاده از دستور بازگشت در تابع بدین صورت است که ابتدا کلیه عملیات‌های انجام گرفته را متوقف کرده و سپس به سراغ آرگومان‌های تعریفی می‌رود.

این دستور کلیه متغیرهای ورودی را با توجه به نوع عملیات درخواستی، فراخوانی کرده و تحت عنوان تابع بازگشتی برمی‌گرداند. مقدار خروجی می‌تواند یک عدد یا آرایه بوده و با استفاده از توابع و عملیات‌های متعدد ریاضی به‌دست آمده باشد. در نهایت این آرگومان‌ها با نام خروجی تابع به اجرا در خواهند آمد.

 

شرح کاربرد توابع  SUM و MIN در PHP

در تابع SUM با گرفتن آرگومان‌های ورودی، برنامه اقدام به محاسبة عملیات ریاضی می‌کند. در نهایت نتیجه را در قالب آرایة عددی به شکل صحیح یا اعشاری استخراج کرده و تحت عنوان خروجی برنامه ارسال خواهد کرد.  این آرایه حاصل جمع متغیرهای ورودی به تابع است. در تابع MIN این روند برعکس بوده و کلیه عملیات در جهت کم کردن مقادیر از یکدیگر پیش می‌رود.

با این حال، روش طی کردن عملیات یکسان بوده و به یک شکل عمل می‌کند. در زیر نمونه مثالی از سایت PHP.NET آورده و توجه شما را به آن جلب می‌کنیم. یادگیری و حل تمرین‌ها و مثال‌های این سایت، می‌تواند منبعی مطمئن و مناسب در کنار سایت کدیاد باشد تا دانشجویان را در دوره آموزش برنامه نویسی PHPبه بهترین شکل ممکن راهنمایی کند.

 

نمونه مثال تابع SUM در سایت PHP.NET

جمع‌بندی

در جلسة یازدهم آموزش پی اچ پی (PHP) با توابع آشنا شده و نحوة استفاده و کاربردهای برخی از آنان را در زبان برنامه‌نویسی PHP دیدیم. از آن جایی‌که این زبان امکان تعریف توابع را به دو حالت پیش‌فرض و نوشته شده توسط برنامه‌نویس می‌دهد، امکانات بسیار خوبی را ایجاد کرده و قابلیت‌های بالایی برای افزایش سرعت عملکرد برنامه‌ها دارد.

در ادامه آرگومان‌ها یا همان متغیرهای به‌کار رفته در PHP را شناخته و طرق استفاده از آن‌ها را با یکدیگر مرور کردیم. در نهایت با دستور Return آشنا شده و روش استفاده از آن را یاد گرفتیم. اگر شما نیز به برنامه‌نویسی و کدزنی علاقه دارید، در سلسله آموزش‌های سایت کدیاد همراه بوده و از امکانات منحصر به فرد آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید.

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان php :

حلقه های شرطی آموزش داده شده در php

آموزش آرایه ها


قسمت بعدی آموزش رایگان php 


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان پی اچ پی وارد این صفحه شوید.

مقالات مرتبط