loading...
discount Banner
چگونه یک برنامه نویس فریلنسر شوید؟+مزایا و معایب فریلنسری

چگونه یک برنامه نویس فریلنسر شوید؟+مزایا و معایب فریلنسری

تحریریه  کدیاد

تحریریه کدیاد

تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401

همان طور که می‌دانید امروزه با پیشرفت علم و گسترش فضای مجازی و همچنین امکان دورکاری و پیدایش مشاغل آنلاین، کار کردن بسیار راحت‌تر شده است. در واقع شما به راحتی می‌توانید در خانه درآمد کسب نمایید. حتما شما نیز کاملا با دورکاری آشنا هستید. خوب است دوران کرونا را نیز در نظر بگیرید. خیلی از سازمان‌ها به خاطر این بیماری، برای پیشبرد کار خود روی به استخدام افراد به صورت دورکار آورده اند. از طرفی گروه دیگری از افراد هستند، مانند فریلنسر‌ها، که از اینترنت و این فضا برای انجام تمام کارهایشان در خانه استفاده می‌کنند. در ادامه ما به عنوان تیم تحریریه ی کدیاد، می‌خواهیم ضمن بررسی کامل فریلنسینگ، به شما بگوییم که چگونه می‌توانید برنامه نویس فریلنسر شوید. به علاوه به بررسی مزایا و معایب فریلنسری بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با مشاغل فریلنس

فریلنسینگ چیست؟

ممکن است که اکثر شما با این عنوان آشنایی داشته باشید. اما بگذارید کمی بیشتر این موضوع را برایتان باز کنیم. در واقع به روند پیدا کردن مشتری، قبول کردن سفارش، انجام تحویل دادن پروژه، کسب درآمد از فضای مجازی، اینترنت و بدون حضور پیدا کردن در محل کار یا سازمان، فریلنسنگ گفته می‌شود. شما می‌توانید به راحتی با دسترسی به اینترنت، در کافی شاپ، کتابخانه یا منزلتان کار خود را انجام داده و درآمد کسب کنید.

چنین شغلی می‌تواند برای دانشجوها یا افرادی که نمی‌توانند به صورت تمام وقت و حضوری کار کنند، مناسب است. از طرفی دیگر کارشناس تولید محتوا، مترجمان، گرافیست‌ها، کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا حتی برنامه نویس فریلنسر می‌توانند از همچنین راهی کسب درآمد کنند. ولی این را هم در نظر بگیرید، که چنین افرادی دیگر از حقوق ثابت و بیمه شدن توسط کارفرما یا ارتباط اجتماعی با همکاران خود محروم هستند. جالب است بدانید که این کلمه برای اولین بار در سال 2014 در کشور ایران ترند شد. پس طبیعی است که تعداد زیادی از افرادی که جویای کار هستند با آن آشنا نباشند. از این رو ما اینجا هستیم که به شما در این زمینه کمک کنیم. یعنی راهکارهایی به شما بدهیم تا بتوانید به یک برنامه نویس فریلنسر حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

آشنایی با مشاغل فریلنسری

ابتدا برای فهم موضوع بهتر است که با مشاغل این چنینی آشنا شویم. سپس به شما خواهیم گفت که برنامه نویس فریلنسر کیست. می‌توانیم این طور بگوییم که مشاغل فریلنسر به شغل‌هایی گفته می‌شود که در آن، افراد بدون هیچ وابستگی به سازمان خاصی، از مهارت‌های خودشان برای خدمت رساندن به مشتری‌های مختلف استفاده می‌کنند. پس می‌رسیم به یک عنصر کلیدی در چنین مشاغلی، که همان خود اشتغالی است. عناصر کلیدی دیگری را نیز می‌توانیم برای آن در نظر بگیریم. برای مثال دورکاری و نیاز نداشتن به حضور افراد در محل کار. معمولا برای چنین شغل‌هایی حقوق ثابت در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه کار به صورت پروژه‌ای و توافقی بین شما و کارفرما انجام می‌شود. حال که با این موضوع آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش بیایید که برنامه نویس فریلنسر کیست؟ درآمد او به چه صورت است؟ در کل مزایا و معایب فریلنسری چیست؟

 

برنامه نویس فریلنسر کیست؟

از آن جایی که برنامه نویسی در بستر اینترنت صورت می‌گیرد و خروجی آن را می‌توانید به صورت اینترنتی به اشتراک بگذارید، این امکان برای برنامه‌نویسان وجود دارد که بتوانند به یک برنامه نویس فریلنسر تبدیل شوند. اما باید این را نیز بپذیرند که مانند دیگر مشاغل حضوری از مزایایی مانند سنوات، عیدی، بیمه و مواردی از این قبیل برخوردار نخواهند بود. حال برگردیم‌ به سوال اصلی که برنامه نویس فریلنسر کیست؟ در واقع به فردی گفته می‌شود که مهارت برنامه‌نویسی را دارد و به صورت دورکاری، پروژه‌ای و همچنین بدون بستن قراردادهای بلند مدت، با کارفرماها کار می‌کند.

نکاتی که شما را به برنامه نویس فریلنسر موفق تبدیل می‌کند

نکاتی که شما را به برنامه نویس فریلنسر موفق تبدیل می‌کند

تا به اینجای مطلب شما را با معنا و مفهوم شغل آشنا کرده ایم. اما در ادامه به این می پردازیم که آیا شما می‌خواهید روش برنامه‌نویسی به صورت فریلنسری را برگزینید و شروع به کار کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، با ما همراه باشید تا چندین نکته‌ی مهم در این خصوص را برایتان بازگو کنیم. پس از آن می توانید به یک برنامه نویس فریلنسر حرفه‌ای تبدیل شوید و اولین مشتری خود را پیدا کنید.

 

نمونه کار داشته باشید

وقتی شما حس کردید که مهارت لازم‌ و کافی را در این‌ حوزه دارید، می‌توانید برای به دست آوردن تجربه‌ی بیشتر در این زمینه، کدنویسی را انجام دهید و‌ نمونه کار برای خودتان درست کنید. تا از این طریق بتوانید آن‌ها را به مشتری‌های خود نشان دهید. نکته مهم دیگر این است که هنگامی که یک زبان برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرید، طبیعتا باید پروژه گرفته و دانش خود را به روی آن پیاده کنید. از این طریق می توانید تجربه کسب کنید تا پروژه‌های بعدی را به صورت روان‌تر پیش ببرید.

 

سایت خودتان را راه اندازی کنید

شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر باید سایتی داشته باشید که به وسیله‌ی آن خودتان را به مشتریانی که در آینده می‌خواهند پروژه‌ی خود را به شما بسپارند، معرفی کنید. سایت شما می‌تواند راهی برای نشان داده نمونه کارها و روزمه‌ی شما به مخاطبان و مشتریانتان باشد.

 

برند سازی را فراموش نکنید!

بعد از ایجاد نمونه کار و راه اندازی سایت خود، باید برند خود را بسازید تا از این طریق افراد بتوانند شما را شناسایی کرده و به مشتریان شما تبدیل شوند. یک راه ساده برای ساختن برند شخصی شما می‌تواند نوشتن بلاگ باشد. با تولید کردن محتوا با کیفیت می‌توانید به صورت اتوماتیک افراد زیادی را جذب کنید.

 

از ابزارها برای سازماندهی کار استفاده کنید

بعد از این که برند شخصی خود را ایجاد کردید، کلید موفقیت شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر این است که ابتدا نحوه ی کار خود را سازماندهی کنید. شما باید بتوانید پروژه‌ای که‌ دریافت می‌کنید را مدیریت کنید. از این رو برای راحتی کار می‌توانید از ابزارهایی مانند Trello، Slack، Hellosign، paypal Quickbooks و غیره استفاده کنید.

 

ایجاد حساب در پورتال‌های فریلنسری

بعد از اینکه به طور کامل مراحلی که گفتیم را انجام دادید، حال نوبت می‌رسد به ایجاد حساب در پورتال‌های فریلنسری تا بتوانید مشتریان واقعی خودتان را بیابید. پورتال‌های زیادی برای این کار وجود دارند. شما می‌توانید با جست و جو‌ بهترین آن را بیابید و به کار بگیرید. بسترهایی مانند Fiverr.com ، Freelancer.com ،Guru.com و...

 

اولین مشتری خود را بیابید

حال همه ی زمینه‌ها برای پیدا کردن اولین مشتری فراهم شده است. شما می‌توانید به راحتی برای جذب مشتری اقدام کنید. اما چگونه؟ برای این کار شرکت در اقدامات مربوط به پروفایل‌های فریلنسری می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، مثل شبکه‌ی اجتماعی لینکدین، شروع کنید.

 

مزایا و معایب فریلنسری

 

مزایا و معایب فریلنسری

احتمالا انتخاب چنین شغلی شاید انتخاب اول اکثر افراد نباشد، اما عده‌ای هستند که این شغل و کسب درآمد از این طریق را به مشاغل حضوری ترجیح می‌دهند. حال که شما این حوزه را انتخاب کردید، خوب است که با مزایا و معایب فریلنسری نیز آشنا شوید.

مزایا

  • دورکاری یک برنامه نویس فریلنسر این امکان را به شما می‌دهد تا خودتان محیط کارتان را انتخاب نمایید. حتی نیاز به رفت و آمد نداشته باشید. به طوری که به راحتی در منزلتان در حال گوش دادن به موسیقی، کار خود را نیز انجام دهید.

 

  • شما اختیار منابع و زمان خود را دارید. همچین رئیس خودتان هستید. این را قبول داریم که شما برای کارفرماهای خود کار می‌کنید، ولی چنین شغلی اصلا شبیه به کار کردن برای رئیس یک سازمان یا اداره نیست.

 

  • زمان زیادی برای انجام امور شخصی خود دارید. یکی دیگر از مزیت‌های این شغل این است که به راحتی می‌توانید پروژه‌های خود را انجام دهید و فرصت کافی برای امور شخصی خود داشته باشید. اما اگر شما یک فرد استخدام شده در یک سازمان بودید، وقت گذاشتن برای امور شخصی‌تان سخت‌تر بود.

 

  • از دیگر مزایای آن می‌توانیم به استقلال کاری، ساعت‌های کاری منعطف، نیاز نداشتن به سرمایه اولیه و غیره اشاره کرد.

 

معایب

  • مشمول قوانین مربوط به وزارت کار نمی‌شوید. همان طور که ابتدای مطلب گفتیم، شما مشمول بیمه، سنوات و بیمه نخواهید شد.

 

  • ارتباطات اجتماعی و تعاملاتتان با همکارانتان کمتر می‌شود. یکی از خوبی‌های مشاغل حضوری تعاملات و ارتباطات افراد با هم است. در پی آن راندمان و کیفیت کاری آن‌ها نیز بالا خواهد رفت. اما با دورکاری این ارتباطات کمتر خواهد شد. زیرا وقتی که شما در خانه امور خود را انجام می‌دهید، هیچ همکاری ندارید. حتی ممکن است در برخی از موارد احساس تنهایی کنید.

 

  • از طرفی هم مدیریت کردن زمان در این گونه مشاغل سخت است. حتی تضمینی در گرفتن‌ سفارشات و پروژه‌های بعدی شما وجود ندارد.

 

درآمد یک برنامه نویس فریلنسر

 

درآمد یک برنامه نویس فریلنسر

به طور کلی اگر مهارت و دانش کافی را در این زمینه داشته باشید، می‌توانید در این حوزه درآمد قابل توجهی کسب کنید. همچنین می‌توانید با افزایش تجربه و سابقه کاری خود، دستمزد خود را بیشتر کنید. اما هر کس با توجه به مهارت، تجربه و سابقه کاری خود می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد. در‌ اینجا ما نمی‌توانیم یک قیمت واحد برای این شغل تعیین کنیم.

 

صحبت پایانی...

در این مطلب سعی ما بر این بود که به بررسی این شغل بپردازیم و همچنین مزایا و معایب فریلنسری را نیز ذکر کنیم. شما نیز می‌توانید با انجام چندین نکته‌ای که در بالا ذکر شد، در حوزه‌ی خود بهترین عملکرد را داشته باشید. همچنین با داشتن دانش و مهارت کافی کار خود را شروع کنید. هرگز خلاقیت در کارتان را فراموش نکنید. زیرا وجه تمایز شما و رقیب‌هایتان همین خلاقیت می‌تواند باشد. در آخر برای خود وقت بگذارید‌. همچنین هرگز از مسیری که انتخاب کرده اید ناامید و خسته نشوید. با قدرت ادامه دهید.